Erre a Direkt és Interkatív Marketing Szövetség felmérését idézzük:
Email marketing benchmarkot adott ki a DIMSZ
A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség Email marketing tagozata kézbesítési, megnyitási, leiratkozási és visszapattanási arányokat vizsgált saját gyűjtésű adatbázisra kiküldött email kampányok esetén. A tagozat fontosnak tartotta a benchmark létrehozását, hogy az ügynökségi és a hirdetői oldal is objektív számokat kapjon az eredmények méréséhez.
Az email marketing hatékonysága több tényezőtől függ, köztük a technikai paraméterektől, a szektor sajátosságaitól, az ajánlat specifikusságától, az adatbázis minőségétől és legfőképpen attól, hogy az érdeklődési körnek megfelelő ajánlatot küldtünk-e a címzettnek. Ezek a szempontok mind alakíthatják az email marketing eredményességi mutatóit, de a középértékek az alábbiak szerint alakulhatnak:
- Kézbesítési arány: 96,7 %
- Megnyitási arány: 25,4 %
- Átkattintási arány: 5, 0%
- Leiratkozási arány: 0,4 %
A DIMSZ a jövőben szeretné megismételni a benchmarkot, hogy a piac számára képet adjon a trendekről, a fogyasztói szokások változásáról és az adatbázis marketing irányairól.
Korábbi munkáink során több alkalommal találkoztunk a következő problémákkal, melyeket sikeresen megoldottunk, kezeltünk. Természetesen nem teljes a sor, csupán pár, sokszor visszatérő példát ragadtunk ki:
Fogyasztói – és kereskedő adatbázis
- A statikusra kialakított adatbázis struktúra miatt a létrehozott célcsoportok és szegmentációs modellek régi, sok esetben már nem élő adatokon alapulnak. A fogyasztók állandó mozgása a szegmentációs halmazokon belül- és között nem kísérhető figyelemmel, csupán a váltás ténye rögzíthető.
- Az adatgyűjtés megkezdésekor és az adatbázis struktúrájának kialakításakor csak az aktuális célokat veszik figyelembe (sok esetben még azokat sem), a jövőbeni üzleti - és marketing kommunikációs célok figyelmen kívül hagyásával. A releváns információk és adatok gyűjtése helyett a nagy mennyiségű adatbeszerzésre törekednek, ami csak rontja az adatbázis a minőségét, és kaotikussá teszi az adatok értelmezését.
- A kereskedői és fogyasztó adatbázisok esetében is a beérkező információk, kérdések, reklamációk a manuális feldolgozás és a lassú információ áramlás miatt sok esetben elvesznek, vagy későn jutnak el a célszemélyhez.
- Előfordul, hogy nincs szükség adatbázisra, hiszen az üzleti- és marketing célok eléréshez elegendő a címlista, míg sok esetben csak címlistákat használnak, pedig akár egy adatbázis kiépítése és annak használata is hatékonyabbá tenné a marketingkommunikációt.
Megszemélyesítés
- Sokan úgy hiszik, hogy attól személyre szóló egy ajánlat, hogy az ügyfél neve rajta van, vagyis névre szól. Szerintünk a „névre szóló” ajánlat és a „személyre szóló” ajánlat között jelentős különbség van. Ideális esetben ugyan ezeknek találkozniuk kell, de a gyakorlat és a tapasztalat – sajnos - nem ezt mutatja, és ugyan névre szólóan, de abszolút irreleváns ajánlattal bombázzuk az ügyfeleinket, fogyasztóinkat.
Kommunikációs csatornák
- Találkoztunk olyan véleményekkel, hogy egy bizonyos kommunikációs csatorna nem sikeres, sőt egyenesen rossz. Mi azt mondjuk, nincs olyan, hogy egy csatorna önmagában rossz vagy nem sikeres, hanem azzal együtt vizsgálni kell magát az ajánlatot, a célcsoportot, az időzítést, tb. Előfordulhat ugyanis, hogy egy adott célcsoporthoz nem a megfelelő csatornát használtunk, vagy maga az ajánlat nem volt vonzó a fogyasztók/ügyfelek számára, de ez nem jelenti azt, hogy a csatorna a hibás a nem túl sikeres kampányért.
Promóciós anyagok, mechanizmusok tervezése
- Egy repülőgép tervezőnek nem csak arra kell odafigyelnie, hogy a gép szép és „dizájnos” legyen, hanem arra is, hogy az fel-, és le tudjon szállni, és az utasokat A pontból B pontba szállítsa, lehetőleg biztonságosan. Így van ez a promóciós anyagok, mechanizmusok tervezésénél is. Lehet nagyon szép és kreatív egy DM levél, ha azt nem, vagy fölöslegesen drágán, gazdaságtalanul lehet legyártani. Lehet vonzó és ötletes egy promóció, ha a lebonyolítás túlságosan bonyolult vagy drága. Lehet kreatív az ajándék, ha annak eljuttatása a nyertesnek az ajándék értékének többszöröse. Gyűjthetünk adatokat a fogyasztóktól, de ha lemarad a jogi szöveg, vagy nincs hova rögzíteni, akkor ez az ablakon kidobott pénz.