1. rész: Az adatbázisok
Természetesen ez is sok tényezős egyenlet, de tanulható és tesztelhető. Ezektől függ elsősorban a teljesség igénye nélkül:
- Adatbázis minősége (célzottság és naprakészség)
- Kiküldő program minősége (IP reputáció, kiküldés beállításai)
- Kereslet az eDM-ben (emailben) kínált termékre/szolgáltatásra
- A felkínált értékajánlat vonzereje
- Küldő név ismertsége
- Az eDM tárgya
- Az eDM kreatívja (kép, szöveg arány és minőség, action gombok, stb)
- Az üzenetben szereplő márka ismertsége, pozíciója, a domain reputációja
Kezdjük tehát az adatbázisokkal. Az email marketing kampányokat több kategóriára oszthatjuk a céloknak megfelelően és attól függően, hogy saját vagy bérelt adatbázisról beszélünk-e.
Saját marketing adatbázisnak tekinthetjük azt, amikor a benne lévő felhasználóktól önkéntes és kifejezett hozzájárulással rendelkezünk ahhoz, hogy marketing és értékesítési céllal megkeressük Őket.
Ebben az esetben a leggyakoribb célok:
- vásárlásra ösztönzése
- adat bővítésre ösztönzése
- adat frissítésre ösztönzése
- edukációja (brand építés, pozicionálás)
Saját adatbázist építhetünk az ügyfél vásárlási folyamata során (opcionálisan), a kampány vagy weboldalunkon futtatott akciós vagy nyereményjátékban. Azonban jóval nagyobb méretekben és költséghatékonyabban juthatunk hozzá a cégünk célcsoportjához és potenciális vásárlóihoz, ha megbízunk ezzel egy adatbázis-marketingre szakosodott piaci szereplőt, amelyik nagy és aktív adatbázissal rendelkezik. Ehhez viselkedést követő és direkt kérdéses módszerrel építik fel számunkra a termékünk/szolgáltatásunk iránt kifejezetten érdeklődőket. Ebben a folyamatban kérik el a potenciális fogyasztók értékesítési és marketing célú hozzájárulását is ahhoz, hogy cégünk a GDPR-nak megfelelően megkereshesse őket. A saját adatbázist naprakészen kell tartani, ezt nem lehet megspórolni. Emellett profiloznunk is kell a tagjait, hiszen ezalapján tudjuk szegmentálni és célcsoport üzeneteket küldeni számukra. A jó hír az, hogy ez automatizálható.
Bérelt adatbázisról akkor beszélünk, amikor egy saját adatbázissal rendelkező céget bízunk meg azzal, hogy kiküldje a célcsoport szűrésünknek megfelelő listájára az ajánlatunkat. Ezt EDM-nek (Electronic Direct Mail) hívjuk, ami sokféle eszközzel, csatornán megvalósítható. Leggyakrabban ezek az email, chat, webpush, SMS, messenger stb.
Ebben az esetben ezek a leggyakrabb célok:
- vásárlásra ösztönzés
- saját adatbázisba feliratkozásra ösztönzés
- brand építés
Összességében elmondható, hogy saját adatbázist saját felületeken építeni marketing és sales szempontból kötelező. Mindenekelőtt azokból akik az üzletünkben, weboldalunkon érdeklődnek vagy vásárolnak. Ezt nem szabad kihagyni, hiszen őket lesz a legkönnyebb vásárlásra ösztönözni. Azonban ha ennél többre vágyunk és szeretnénk az ügyfélkörünket költséghatékonyan bővíteni, akkor jó megoldás erre szakosodott céggel saját adatbázist építtetni. Ezen felhasználók adataival mi rendelkezünk, amíg vissza nem vonják a hozzájárulásukat. Ráadásul az előzőnél nagyságrendekkel nagyobbra tehetünk szert. Fontos, hogy ha külső céggel építtetünk adatbázist, győződjünk meg róla, hogy a GDPR-ral összhangban kér hozzájárulást a felhasználóktól és megfelelő folyamatban szűri célcsoportra a lista tagjait. Természetesen teszteljünk is. Fontos az is, hogy lehetőleg valós időben jussunk az adatbázishoz (leadekhez), hogy friss legyen amikor használjuk email kiküldésre, hírlevelezésre, telefonhívásokra. Folytatjuk...